OŚWIETLENIE
Oświetlenie tuneli kolejowych, przejść podziemnych oraz peronów powinno spełniać odpowiednie standardy jakościowe oraz bezpieczeństwa. Z uwagi na szczególny charakter tych miejsc odpowiednio zaprojektowanie oświetlenie jest istotne i musi spełniać określone normy. Oprawy oświetleniowe tuneli kolejowych, dworców i peronów z uwagi na specyfikę miejsca oraz bardzo często trudne warunki pracy powinno charakteryzować się wysoką trwałością oraz niezawodnością, ponadto oświetlenie powinno spełniać wszystkie wymagania ochrony, zarówno przed wilgocią, zmianami temperatur, uszkodzeniami mechanicznymi czy przepięciami. Obok wymienionych cech, zwraca się szczególną uwagę na wymagania oświetleniowe, takie jak odpowiedni współczynnik oddawania barw czy zapobieganie olśnieniu.
Wymagania dotyczące oświetlenia są zróżnicowane w zależności od oświetlanego miejsca. Wejście do budynku dworca aż do momentu wyjścia z obiektu oraz wejścia na peron powinno być oświetlone światłem o minimalnej wartości 100 lx. Wymaga się, aby poziom oświetlenia przy głównym wejściu, na schodach oraz podjazdach wynosił również co najmniej 100 lx. Na peronach otwartych oraz innych miejscach przeznaczonych dla pasażerów ale mieszczących się na zewnątrz, poziom oświetlenia powinien wynosić 20 lx. Natomiast miejsca służące do odczytywania informacji nocą oraz w tunelach podziemnych powinny być oświetlone światłem o natężeniu 15 lx.
Kolejnym wymogiem jaki należy spełnić podczas modernizacji lub budowy oświetlenia kolei jest aby światło odznaczało się odpowiednim wskaźnikiem oddawania barw (Ra). Zgodnie z normą, wskaźnik ten powinien wynosić 20-40 Ra, wówczas sylwetki osób, poruszające się obiekty czy znaki bezpieczeństwa będą rozpoznawalne dla ludzkiego oka.
Podsumowując, oświetlenie kolejowe powinno charakteryzować się:
- wysoką wydajnością oraz niezawodnością,
- odpornością na niekorzystne czynniki zewnętrzne, takie jak: wilgoć, kurz, zabrudzenia, zmiany temperatur, uszkodzenia mechaniczne,
- zgodne z normami wskaźnik oddawania barw.